Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zabrzańskiej – powstała wiosną 1950 r. jako Filharmonia Górnicza Związku Zawodowego Górników
Początkowo zasadniczym ce-lem działalności nowo powsta-łego zespołu symfonicznego było propagowanie i popularyzacja muzyki wśród klasy robotniczej śląskich zakładów pracy. Drugim nurtem działalności, szczególnie pielęgnowanym do dziś, były koncerty dla dzieci i młodzieży ze specjalnie przygotowanymi programami. Z biegiem czasu profil zespołu zaczął się zmieniać w kierunku programów typu filharmonicznego, który to styl pracy orkiestra obecnie reprezentuje. Repertuar orkiestry to w głównej mierze utwory klasycyzmu i romantyzmu, ale równie chętnie zespół sięga po dzieła współczesne, szczególnie kompozytorów szkoły śląskiej. W stałych cyklach prezentowane są estradowe wykonania oper i operetek jak również różne programy z muzyką popularną, filmową, jazzową, musicalową, dixielandową i rozrywkową. W sezonie artystycznym zespół przygotowuje około 20. programów symfonicznych, 5. oratoryjnych, kilku rozrywkowych, oraz 10. osobnych programów w cyklicznej akcji dla dzieci i młodzieży. Obecnie orkiestra koncertuje średnio 10 razy w miesiącu w swojej siedzibie, jak i na estradach całego kraju, chętnie uczestnicząc w imprezach charytatywnych.
Sławomir Chrzanowski dyrygował ponad 60. orkiestrami na świecie, w tym większością polskich orkiestr filharmonicznych i kameralnych, z którymi nadal prowadzi stałą współpracę, a także NOSPR w Katowicach i Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie.
Regularnie występuje z orkiestrami czeskimi – Filharmonii Ostrawskiej, Morawskiej w Ołomuńcu oraz Karlovych Varów, a także zespołami operowymi w Bytomiu, Łodzi i Lwowie. Współpracuje z teatrami muzycznymi – w 2006 r. przygotował premierę „Wesołej wdówki” Franza Lehára w Warszawie. Podczas swoich koncertów dokonał wielu światowych prawykonań utworów, m.in.: Bogusława Schaeffera, Romualda Twardowskiego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Gheorge Zamphira i in. Kilkakrotnie gościł w USA, gdzie obok koncertów prowadził także wykłady otwarte dla studentów z zakresu historii muzyki polskiej oraz zajęcia w mistrzowskiej klasie dyrygentury (Northwestern University Chicago i Mary Washington College Fredericksburg). Jest honorowym dyrygentem MWC Symphony Orchestra we Fredericksburgu (USA). W 2002 r. wystąpił w słynnych salach koncertowych Ameryki – Carnegie Hall w Nowym Jorku z koncertem muzyki polskiej oraz Orchestra Hall w Chicago – z koncertem Trzech Polskich Tenorów. Od roku 2004 stale współpracuje ze słynną orkiestrą Chicago Philharmonic, zaś w roku 2005 zadebiutował w Chinach prowadząc Wuhan Symphony Orchestra. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień m.in.: „Złotego Lauru Umiejętności i Kompetencji”, Złotej Odznaki Zasłużony dla Województwa Śląskiego, Nagrody Prezydenta RP za długoletnią służbę, „Gloria Artis”, Nagrody Kulturalnej Prezydenta Zabrza, „Lider z powołania”- Nagrody magazynu Why Story.
Monika Radecka – absolwentka Konserwatoria Muzycznego im. Józefa Adamowicza w Koszycach (Słowacja) na dwóch kierunkach, aktorstwo dramatyczne oraz śpiew solowy.
Aktualnie studentka studiów magisterskich Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale Wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Ewy Biegas.
Laureatka licznych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wokalnych, m.in.: Nagroda specjalna na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach; I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym “Pražský pievec” w Pradze; II nagroda na Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antonina Dvořaka w Karlovych Varach (Czechy); II nagroda na Międzynarodowym Konkurs Wokalny “Ars et Gloria” w Katowicach; II nagroda na Konkursie Muzyki Kameralnej w Katowicach; III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalny im. Imricha Godina “Iuventus Canti” we Vráblach (Słowacja).
Dyplom licencjacki ukończyła z wyróżnieniem debiutując partią Rozalindy w “Zemście nietoperza” J.Straussa oraz partią Hrabiny w “Weselu Figara” W. A. Mozarta z towarzyszeniem orkiestry NUSO z Charkowa pod dyrekcją Maestro Jurka Dybała. Współpracowała z Filharmonią Śląską podczas kursów dyrygenckich z Maestro Danielem Orenem oraz z Bałtycką Orkiestrą Młodych pod dyrekcją Maestry Sylwii Janiak – Kobylińskiej wykonując partię Rozalindy “Zemsta nietoperza” (NOT, Gdańsk 06.2023). W grudniu 2023 na scenie KMO Katowice, debiutowała partią Mimi w operze „La Boheme” G. Pucciniego pod dyrekcją Maesto Jurka Dybała.
Za wybitne osiągnięcia w swojej dziedzinie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Michał Ryguła – tenor. W 2014 roku rozpoczął naukę śpiewu w PSM 2 st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach w klasie Benona Maliszewskiego.
Studiował na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach najpierw w klasie profesora Feliksy Widery, a później mgr Łukasza Gaja.
W swoim dorobku artystycznym miał przyjemność współpracować z Operą Śląską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Zabrzańską, Filharmonią Bałtycką Młodych oraz orkiestrą MASO z Charkowa. Dotychczas na deskach teatrów operowych i operetkowych miał przyjemność wykreować takie postacie jak Rodolfo z „La Boheme” Giacomo Pucciniego, Gabriel Eisenstein z “Zemsty Nietoperza” Johanna Straussa, Abdallo w “Nabucco” Giuseppe Verdiego oraz Góral w “Halce” Stanisława Moniuszki. Już niedługo, bo w maju i czerwcu 2024 roku będzie można usłyszeć go w Operze i Filharmonii Podlaskiej w roli Arlekina w operze „Pajace” Ruggero Leoncavallo.