Koncert zamykający XXII Festiwal Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej

Data: niedziela, 16 kwiecień 2023 / 20:00



Koncert zamykający XXII Festiwal Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej
Mapa + kalendarza

Polish Camerata

Orkiestra Kameralna powstała w 1990 roku z inicjatywy uznanego polskiego wiolonczelisty i pedagoga prof. S. Firleja. Zespół składa się z muzyków Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi oraz kadry dydaktycznej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi i jest czołową orkiestrą kameralną w Polsce. Wysoki poziom artystyczny zespołu zapewnił orkiestrze koncerty na prestiżowych festiwalach w kraju i poza jego granicami. Orkiestra odbyła kilka większych tournée koncertowych m.in. w Hiszpanii w 1992 r., Niemczech i Francji w 1994 roku.

Od roku 1999 zespół współpracuje z Zespołem Wokalnym all’Antico, stąd wzięły się realizacje wykonań dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej, należących do kanonu światowego dziedzictwa kulturowego: J.S. Bacha, J.F. Händla, J. Haydna, czy W.A. Mozarta. Jednym z elementów działalności orkiestry jest wykonawstwo muzyki polskiej; oryginalnych lub transkrypcji dzieł: F. Chopina, S. Moniuszki, G. Bacewicz czy H. Wieniawskiego. Od roku 2016 realizuje w rodzimym mieście festiwal Polish Camerata Swojemu Miastu W roku 2020, orkiestra otrzymała Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz Nagrodę Prezydenta Miasta Łodzi w Dziedzinie Kultury. Orkiestra jest organizacją pożytku publicznego.

Vivid Singers

Chór Kameralny to zawodowy zespół powstały w 2005 roku dzięki zaangażowaniu dyrygenta Dawida Bera i 17 śpiewaków. Ich repertuar obejmuje muzykę chóralną a cappella od renesansu po kompozycje XX i XXI w. oraz dzieła oratoryjne baroku i klasycyzmu. Chór współpracuje z Filharmonią Łódzką im. A. Rubinsteina, Filharmonia Kaliską, Orkiestrą Polish Camerata wykonując dzieła oratoryjno-kantatowe, stąd w stałym repertuarze zespołu znajdują się m. in. takie kompozycje jak Magnificat J. Różyckiego, Pasja wg św. Jana J.S. Bacha, Dixit Dominus, F. Händla, Te Deum M.A. Charpentiera, Stworzenie Świata J. Haydna, Requiem, Msza C-dur Koronacyjna M.A. Mozarta, IX Symfonia L. van Beethovena, Requiem A. Dworaka, Requiem G. Verdiego, Requiem G. Faure, Stabat Mater, F. Poulenca, Msze i Litanie S. Moniuszko czy Romancero Gitano M. Castelnuovo-Tedesco i wiele innych.

Aleksandra Bednarz

Absolwentka klasy śpiewu na wydziale Sztuk Scenicznych Łódzkiej Akademii Muzycznej w klasie dr Doroty Wójcik. Podczas swojej działalności artystycznej występowała na scenach filharmonii łódzkiej, kaliskiej, festiwalach w Legnicy, Rzeszowie, Będzinie i Mielcu. Od 2018 roku współpracuje z Mielecką Orkiestrą Symfoniczną. W 2021 roku zadebiutowała w polskiej prapremierze Opery Platée Jeana-Philippe Rameau inaugurującej 9. AŻ festiwal wcielając się w postać La Folie. Jest laureatką: International Virtual Piano and Chamber Competition of Memory Maria Szymanowska And Karol Kurpiński (II nagroda) oraz London Classical Music Competition (II nagroda) w kategorii kameralnej. W 2020 roku brała udział w wydaniu płyty na której znalazły się kolędy i pastorałki w wykonaniu studentów i pedagogów Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

Bernadetta Grabias

Solistka Teatru Wielkiego w Łodzi i laureatka znaczących konkursów wokalnych m.in. III nagrody na Queen Elisabeth International Music Competition of Belgium (2008). Od 2011 roku pedagog śpiewu w Akademii muzycznej w Łodzi. Jest absolwentką klasy śpiewu Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu (z wyróżnieniem). Laureatka konkursów wokalnych m.in. nagroda specjalna za najlepsze wykonanie pieśni J.I. Paderewskiego na Konkursie Pieśni Polskiej w Warszawie (2001), półfinalistka prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Belvedere w Wiedniu (2006). Wśród ważniejszych wykonanych partii na scenie znajdują się m.in. tytułowa Carmen G. Bizet, Giovanna Seymour Anna Bolena, Elisabeth Tudor Maria Stuarda, Orsini Lucrezia Borgia G. Donizetti, Princessa di Bouillon Adriana Lecouvreur F. Cilea, Rosina Il Barbiere di Siviglia G. Rossini, Isabella L’Italiana In Algeri G. Rossini, Nicklausse Les Contes d’Hoffmann J. Offenbach, George Sand Kochankowie z klasztoru Valldemossa M. Ptaszyńska, Miss Baggott Little Sweep B.Britten, Doralba L’impresario In Angustie, Fidalma Il matrimonio segreto D. Cimarosa, Jadwiga Cześnikowa Straszny dwór S. Moniuszko. Ściśle współpracuje z Operą Narodową w Warszawie, gdzie debiutowała partią Hedwige w Wilhelmie Tellu G. Rossiniego. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi m.in. Opera Krakowska, Teatr Wielki w Poznaniu, Opera Nova w Bydgoszczy, Opera Śląska w Bytomiu, Opern Festival St.Moritz i Riehen. Oprócz produkcji operowych, jest częstym gościem na koncertach, na których wykonuje repertuar operetkowy i musicalowy jak również dzieła symfoniczne, oratoria, kantaty i lirykę wokalną. Współpracuje z orkiestrami m.in. Orchestre National de Belgique, Orchestre Symphonique De La Monnaie, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, the Orchestra of the Opera Royal de Wallonie, The Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera, I Musici Brucellensis, the Hungarian Radio Symphony Orchestra oraz Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Olsztyńskiej, Opolskiej, Rzeszowskiej, Łódzkiej, Łomżyńskiej i Płocką Orkiestrą Symfoniczną.

Paweł Żak

Absolwentem Wydziału Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, w klasie prof. dr Krzysztofa Bednarka. W swoim dorobku artystycznym ma wykonania licznych partii solowych, w tym pieśni K. Grzeszczaka zarejestrowanej na płycie monograficznej Viva la musica. Brał udział w koncertach z cyklu 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego oraz V Łódzkim Maratonie Bachowskim, wykonując solowe partie. W grudniu 2021 roku w ramach szóstej edycji festiwalu TRZY-CZTE-RY. Kontrasty. Konfrontacje. śpiewał w prapremierowym, koncertowym wykonaniu miniatury operowej Raport o stanie planety R. Alzina.

W swoim repertuarze ma również partie w wielkich dziełach oratoryjnych: J.S. Bacha, J.F. Händla, J. Haydna i W.A. Mozarta. Na scenie operowej zadebiutował wiosną 2019 roku w premierowym przedstawieniu opery Flis S. Moniuszki, wcielając się w postać Franka, zaś rok później wziął udział w kolejnej produkcji wystawionej na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi operze Lo speziale oraz Il mondo della luna, realizowanej w ramach polsko-norweskiego projektu Nowe głosy, ponownie odkryte opery, zarówno w Łodzi jak i Trondheim. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach mistrzowskich. Pracował z takimi dyrygentami, jak: Jan Willem de Vriend, Paweł Przytocki, Marcin Wolniewski, Michał Kocimski, Grzegorz Wierus, Zbigniew Pilch, Lilianna Krych.

Jan Szurgot

Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. dr hab. Piotra Micińskiego. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem uznanych pedagogów m.in. Hedwig Fassbender, Włodzimierza Zalewskiego, Udo Reinemann, Angelika Kirschlager czy Linda Watson. Jest laureatem II nagrody podczas XVIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Iuventus Canti im. Imricha Godina we Vrablach na Słowacji (kwiecień 2016) oraz stypendystą stowarzyszenia R. Wagnera. W 2013 roku zadebiutował rolą Masetta w operze Don Giovanni W.A. Mozarta na scenie opery w Bambergu.

W sezonie artystycznym 2014/2015 występował w Wuppertaler Bühnen gdzie brał udział m.in w Tosce G. Pucciniego, Salome R. Straussa czy Pasji wg. św. Jana J.S. Bacha, a także zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi i wcielił się w rolę Bartola w operze Cyrulik sewilski G. Rossiniego. W latach 2015-2017 był związany ze Staatsoper Hannover gdzie wystąpił m.in w Tosce G. Pucciniego, Sprzedanej narzeczonej B. Smetany oraz licznych produkcjach realizowanych przez Junge Oper Hannover. W styczniu 2015, ponownie wcielił się w rolę Masetta i wystąpił na scenach w Amsterdamie, Hadze, Zwolle i innych miastach przy współpracy z HET Symfonieorkest pod batutą Jana Willema de Vriend. Współpracował z Operą Bałtycką gdzie występował w roli Fiorella w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. W ubiegłym roku ponownie występował w Teatrze Wielkim w Łodzi w roli Sida w operze Dziewczyna z Dzikiego Zachodu G. Pucciniego.

Marek Głowacki

Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi (fortepian) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura symfoniczna). Brał czynnie udział w Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez wybitnego kreatora muzyki oratoryjno-kantatowej prof. dr h.c. H. Rillinga wraz z Międzynarodową Orkiestrą Akademii Bachowskich w latach 1993, 1996, 1998. Od roku 1999 ściśle współpracuje z Zespołem Wokalnym all’ Antico, stąd też wzięły się kilkukrotne w ciągu każdego roku kreacje wykonawcze wielkich dzieł muzyki oratoryjnej baroku i klasycyzmu, co więcej zaledwie w ciągu kilku lat, zorganizował i wykonał wszystkie najważniejsze dzieła tej muzyki należące do spektrum sztuki XVIII wieku. Oprócz samego zadania dyrygowania tymi dziełami, realizował basso continuo dyrygując je od klawesynu. Na scenie współpracował ze znakomitymi solistami jak: W. Ochman, E. Indijć, A. Fedorova, E. Lu, K. Jakowicz, P. Pławner, M. Boberska, U. Kryger, P. Kusiewicz, B. Bilińska, R. Minkiewicz, Cz. Gałka, M. Drewnowski, J. Frekstein, R. Tesarowicz, T. Chmielewski a także z aktorem – B. Wrocławskim. Jest inicjatorem powstania Stowarzyszenia Orkiestry Kameralnej Polish Camerata, dyrektorem naczelnym i artystycznym orkiestry.

W wolnych chwilach zajmuje się stroną teoretyczną wykonawstwa muzycznego, stąd publikacje naukowe z dziedziny retoryki muzycznej. Został wyróżniony Srebrnym i Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej Gloria Artis. Od roku 2016 realizuje wraz z Orkiestrą Kameralną Polish Camerata spektakularne projekty koncertowe dla miasta Łodzi. W roku 2018 nagrał płytę z muzyką kompozytorów amerykańskich z trębaczem R. Stoelzelem wydaną w USA. W roku 2020 decyzją Prezydenta RP, nadano mu tytuł profesora sztuki muzycznej, a w roku 2022 został powołany przez Ministra Edukacji i Nauki na Eksperta Ewaluacji Nauki Szkolnictwa Wyższego z dziedziny sztuk muzycznych.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Źródło
Patronite NaZagłębiu
Ty już wiesz o tym wydarzeniu
Udostępnij informcję innym
Zapisz się na regionalny newsletter!
Eventy i wydarzenia wprost na email!

Kategorie

Najnowsze wydarzenia

Top miesiąca

Będzin Dąbrowa Górnicza Sosnowiec
Patronite